در اینبخش راهنمای خرید تلویزیون را جمع آوری کرده ایم. امروز تمام نکات مهمی کـه باید در خرید تلویزیون مدنظر قرار دهید رابه شـما میگوییم و همچنین در آخر نیز پیشنهاد هایي را برای شـما آورده ایم. خرید تلویزیون در حال حاضر مستلزم دانستن یکسری نکات کلیدی اسـت زیرا کـه این وسیله هم امروزه هوشمند شده و خرید هم باید هوشمندانه باشد، در ادامه با مـا همراه باشید.

اندازه صفحه

یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب تلویزیون اندازه صفحه اسـت. برای پیدا کردن اندازه مناسب ابتدا باید محل قرارگیری صفحه نمایش، فاصله‌اي کـه از تلویزیون قرار دارید و تعداد افرادی کـه طبق معمول بـه‌صورت هم زمان بـه تماشای برنامه‌ها می نشینند مشخص شود.

در صورتی کـه افراد زیادی در خانه شـما زندگی می کنند بهتر اسـت کـه صفحه نمایش بزرگتری انتخاب کنید. همچنین هرچه فاصله شـما از صفحه بیشتر باشد باید از دستگاه‌هاي بزرگتری استفاده کنید.

وضوح صفحه

رزولوشن صفحه وضوح تصویر شـما را مشخص میکند. امروزه تلویزیون‌ها طبق معمول در سه کیفیت 720p و 1080p و اولترا اچ دی تولید میشوند. البته محصولات جدید با سرعت زیادی از کیفیت اچ دی تی وی بـه اولترا اچ دی ارتقا یافته‌اند. همچنین تعداد زیادی تلویزیون باکیفیت 4K وجوددارد.

البته پیدا کردن محتوای 4K در کشوری مثل ایران با سختی انجام میشود. در حال حاضر پرکاربردترین کیفیت کـه قیمت بالایی نیز نداشته باشد فول اچ دی اسـت، اما اگر بـه دنبال خرید دستگاهی هستید کـه برای آینده نیز مناسب باشد یک محصول 4K را انتخاب کنید.

نرخ تازه سازی «Refresh Rate»

نرخ تازه سازی تلویزیون شـما بیانگر تعداد دفعاتی اسـت کـه تصویر بر روی صفحه نمایش در هر ثانیه بـه روز رسانی یا تازه می گردد. این شماره با واحد هرتز بیان می شود.

بهمین دلیل احتمالا با عبارات 60Hz یا 120HZ یا حتی 144Hz در مشخصات تلویزیون‌ها مواجه شده‌اید. هرچه این شماره بالاتر باشد عکسهای بـه نحو بهتری نمایش داده می شوند و از میزان تار بودن تصویر کاسته می شود.

درگاه‌ هاي اچ دی ام آی

پیشنهاد می کنیم از دستگاه‌هایي استفاده کنید کـه درگاه اچ دی ام آی بیشتری دارند زیرا با استفاده از انها میتوانید بـه سهولت دستگاه‌هاي دیگری مثل سینمای خانگی، کروم کست یا Roku رابه تلویزیون خود متصل کنید.

در صورتی کـه تلویزیونی باکیفیت 4K الترا اچ دی خریداری می کنید مطمئن شوید کـه دستگاه مورد نظر شـما از درگاه اچ دی ام آی 2.0 نیز پشتیبانی میکند تا در آینده بتوانید از محتوای الترا اچ دی استفاده کنید. تلویزیون شـما باید حداقل دارای سه درگاه اچ دی ام آی باشد.

مقایسه سایز صفحه و هوشمند بودن تلویزیون

اگر تصمیم دارید کـه از بین یک تلویزیون هوشمند کوچک و یا یک دستگاه غیر هوشمند اما بزرگ‌تر انتخاب کنید، پیشنهاد میکنیم کـه تلویزیون بزرگ‌تر را انتخاب کنید زیرا هوشمند بودن تلویزیون‌ها در حال حاضر ویژگی کاربردی‌اي محسوب نمیشود.

بلندگوها

اکثر تلویزیون‌هاي موجود در بازار با بلندگوهای ضعیفی ارائه میشوند کـه نهایتا برای اتاقی کوچک مناسب هستند. در حالی‌کـه بیشتر تلویزیون‌ها کیفیت صفحه خوبی دارند، اما بلندی و کیفیت صدای آن ها نا امید کننده اسـت.

بهمین دلیل پیشنهاد میکنیم کـه در هنگام خرید تلویزیون‌هاي بزرگ مقداری از بودجه خودرا برای خرید یک نوار صدا «Soundbar» ذخیره کنید.

عمق رنگ

با این کـه اکثر تلویزیون‌ها دراین زمینه عملکرد خوبی دارند و رنگ هاي با کیفیتی رابه بینندگان ارائه می دهند، اما اگر با دستگاهی مواجه شدید کـه بر روی آن عبارت 8 بیت بر شبکه «8 bits per channel» نوشته شده.

قیمت آن اندکی از مدل‌هاي معمولی بالاتر اسـت، همین محصول را انتخاب کنید. این عبارت بشما این خاطرجمعی را میدهد کـه تلویزیون قادر اسـت تا رنگ‌هاي زیادی تولید و عکسهایی واقعی بـه بینندگان ارائه دهد.

تکنولوژی نور پس زمینه

اگر قصد خرید یک تلویزیون ال سی دی را دارید باید حتماً بـه این تکنولوژی توجه داشته باشید، زیرا تاثیر زیادی بر کنتراست صفحه دارد. در برخی تلویزیون‌ها نور از اطراف صفحه تابیده میشود.

اما در برخی دیگر نور مورد نیاز بـه صورت مستقیم از پشت صفحه تابیده می شود. تلویزیون‌هایي کـه از نور مستقیم استفاده می کنند کنتراست بالاتری نسبت بـه دستگاه‌هایي دارند کـه از گوشه‌ها نور را پرتاب می کند.

خمیده بودن صفحه

با این کـه درسال 2017 تعداد تلویزیون‌هایي کـه با صفحه نمایش خمیده وارد بازار شده‌اند کاهش یافته، اما شرکت‌هایي مثل سامسونگ و ال جی هنوز هم مدل‌هاي محدودی رابا این تکنولوژی وارد بازار می کنند.

بطور کلی تلویزیون‌هاي خمیده از شکل چشم تقلید میکنند و باعث می شوند تا گوشه‌هاي صفحه نسبت بـه تلویزیون‌هاي معمول شارپ تر و زنده تر بنظر برسد. در صورتی کـه فضای اتاق بـه نحوی اسـت کـه عده اي از بینندگان مجبورند از گوشه‌هاي صفحه بـه تلویزیون نگاه کنند، پیشنهاد میکنیم کـه از این مدلها استفاده نکنید.

هوشمند بودن

تلویزیون‌هاي هوشمند قادرند تا بـه اینترنت متصل شوند و از محتواهای آنلاین استفاده کنند. این محصولات از طریق وای فای بـه اینترنت متصل می شوند. اپلیکیشن‌هایي مثل نتفلیکس از پرکاربردترین برنامه‌ها دراین نوع تلویزیون‌ها محسوب می شود.

در صورتی کـه میخواهید از شر سیم‌ها خلاص شوید و بـه اپلیکیشن‌هاي تلویزیونی علاقه دارید، پیشنهاد میکنیم کـه با پرداخت مبلغی بیشتر یک تلویزیون هوشمند خریداری کنید.

خرید تلویزیون‌ های HDR

بـه احتمال زیاد تنها چیزی کـه شـما بعنوان یک خریدار بـه دنبالش هستید، یک تلویزیون باکیفیت با قیمتی مناسب می باشد و اصلاً دوست ندارد کـه پول تان را بابت قابلیت‌‌هاي گاه زائد و دهان پرکن خرج کنید. مـا می خواهیم مزایای یکی از جدید ترین نوع آن‌ها راکه احتمالاً در چند وقت اخیر زیاد آنرا شنیده‌اید، بطور مختصر شرح دهیم. منظور مـا تلویزیون‌هاي HDR اسـت. نخستین چیزی کـه در مورد تلویزیون‌هاي HDR باید گفت این اسـت کـه:

اصلاً فکر نکنید با یک ویژگی زائد و تزئینی روبه‌رو هستید. تکنولوژی HDR کـه مخفف عبارت High Dynamic Range میباشد، بـه مراتب کیفیت بهتری را ارائه داده و یک قابلیت بسیار کارآمد و جذاب بـه شمار می آید. حتی اگر در حال حاضر نیز هیچ نیازی بـه خرید تلویزیون HDR احساس نمی کنید، خرید چنین محصولی یک حرکت آینده‌نگرانه بوده و می تواند شـما را از پرداخت هزینه اضافی در آینده، نجات دهد.

همه ی چیز باکیفیت‌ تر از قبل بنظر می رسد

تلویزیون‌هاي قدیمی کـه گاهی اوقات با نام SDR، یا محدوده دینامیکی استاندارد نیز شناخته می شوند، بـه حداقل الزامات خاص برای نمایش نور و رنگی کـه می توانند تولید کنند، نیاز دارند. اما با توسعه هر چـه بیشتر تکنولوژی “HDR” در میان تلویزیون‌ها، این دستگاه‌ها از پیش نیاز خوبی برای بهره‌گیری از محدوده دینامیکی بالا برخوردار شده‌اند. این بدان معنی اسـت که تقریبا همه ی تلویزیون‌هاي HDR موجود در بازار نه تنها می توانند محتوای غیر HDR پیشین را نمایش دهند، بلکه قادرند آن رابا بازرسی، دقت، و وضوح بیشتری نسبت بـه تعداد زیادی از تلویزیون‌هاي قدیمی‌تر، پخش نمایند. با بالا رفتن استانداردهای این نوع تلویزیون‌ها «برای پخش محتوای HDR»، نمایش محتوای SDR برای این تلویزیون‌ها بـه بهترین شکل ممکن امکانپذیر اسـت.

استریم بهتر وای-فای

این مورد تقریبا مشابه با همان بخش اول اسـت. در حالی‌کـه شناخت دقیق قابلیت‌هاي بی‌سیم و استریم محتوا از طریق وای-فای در تعداد زیادی از تلویزیون‌هاي موجود بازار بـه اسانی امکانپذیر نیست، می‌ توانید مطمئن باشید کـه 99 درصد تلویزیون‌هاي HDR بـه اسانی قادر بـه استریم ویدیو از شبکه‌هایي نظیر نت‌فلیکس، آمازون و … خواهند بودو هیچ مشکلی از این بابت نخواهند داشت.

از آنجا کـه این نوع تلویزیون‌ها طوری طراحی شده‌اند کـه قادر بـه استریم مناسب محتوای HDR باشند «کـه بـه معنی محتوایی با وضوح 4K و با یک لایه اضافی از داده‌ها اسـت»، بطور کلی مشکل بسیار کمتری در زمینه استریم ویدیوها دارند. پس با تهیه تلویزیون‌هاي HDR زمان کمتری رابه تماشای آیکون کوچک بافر کـه بـه شکل اذيت دهنده‌اي در وسط تصویر میچرخد، خواهید پرداخت و میتوانید از تماشای محتوای مورد نظر خود لذت بیشتری ببرید.

با یک تیر، چندین نشان بزنید!

HDR بعنوان “پیکسل‌هاي بهتر” تعریف شده اسـت، و این بدان معنی اسـت کـه قابلیت‌هاي تلویزیون‌هاي مجهز بـه این تکنولوژی خیلی بیشتر از نمایش عکسهای روشن‌تر و با رنگ‌هاي بهتر، می باشد. استاندارد HDR شامل وضوح تصویری 4K بعنوان یکی از ویژگی‌هاي ذاتی خود، و همچنین:

بـه معنای بهره‌مندی از آخرین نسل از ورودی‌هاي HDMI و استانداردهای مدرن صوتی، میباشد. بنابر این نیازی نیست کـه بین ویژگی‌هاي HDR ،4K، و یا دیگر اصطلاحات مربوط بـه تلویزیون‌ها، تنها یکی را انتخاب کنید، زیرا با خرید یک تلویزیون HDR تمام این امکانات را در اختیار خواهید داشت.

خرید تلویزیون‌ های HDR یک حرکت آینده‌ نگرانه است

میزان محتوای HDR بـه سرعت در حال افزایش اسـت. در حال حاضر حجم مناسبی از محتواهای HDR در سرویس‌هاي استریم ویدیو، یافت میشود و علاوه بر آن، بلوری‌هاي HDR نیز در بازار یافت میشوند. در حالی‌کـه پخش زنده و تلویزیونی محتوای HDR هنوز محقق نشده، اما تکنولوژی آن بـه سرعت رو بـه پيشرفت اسـت.

بنابر این حتی اگر در حال حاضر بـه هیچ محتوای ویژه‌اي برای تماشا در تلویزیون HDR خود دسترسی نداشته باشید، لازم نیست نگران باشید زیرا بزودی این استاندارد فراگیر خواهد شد و برای لذت بردن ازآن نیازی بـه تلاش و زحمت نخواهید داشت. امروزه خرید یک تلویزیون HDR، حرکتی آینده‌نگرانه محسوب میشود.

هزینه خرید تلویزیون‌‌ های HDR تاحدود زیادی کاهش یافته

تلویزیون‌هاي پشتیبانی کننده از تکنولوژی HDR بـه سرعت رو بـه پيشرفت بوده و استفاده ازآن‌ها روز بـه روز بیشتر میشود. حتی تلویزیون‌هاي نسبتاً سطح پایین سازنده‌هاي مطرحی همچون سامسونگ، ال جی، ویزیو، سونی و هایسنس درسال جاری میلادی، بـه ویژگی HDR مجهز شده‌اند.

این خود نشانه‌اي از فراگیر شدن این تکنولوژی اسـت. HDR امروزه از حالت لوکس خود خارج شده و تقریبا هیچ نیازی بـه تبلیغات ندارد، چون اغلب کاربران با آن آشنایی کافی را پیدا کرده‌اند.